A Google figyelmeztet az új szoftver verziókra
A weboldal feltörések, valamint a különféle malware és spam fenyegetettség elleni küzdelem csak egy a Google erőfeszítései közül, melyekkel igyekszik a találati listát tisztán tartani.
Ezeknek az erőfeszítéseknek a jegyében mostantól üzenetekben figyelmeztetik a weboldal tulajdonosokat – a Google Webmaster Tools-on keresztül -, ha az általuk használt CMS rendszernek (Drupal, Joomla, WordPress, stb.) új verziója jött ki. A feltevésük az, hogy sokan természetesen érthető okokból nem frissítenek, de mégtöbben azért nem, mert egyszerűen nem tudják, hogy új verzió jelent meg az adott rendszerből. Hasonlóképpen járnak el a különféle modulok, és pluginek esetében is. Kérik a fejlesztők segítségét is, hogy ha eddig nem tették volna meg, akkor pakolják be a “generator” META taget a generált oldalakba, hogy segítsék a munkájukat.
A mi teendők mindössze annyit, hogy a Webmaster Tools-t nézegetjük néha, de lustábbaknak ezt sem kell, mivel van már egy ideje Message forwarding lehetőség is, aholegy beállított email címre kaphatjuk meg a figyelmeztetéseket, amiket a GWT küld.
Átalakuló URL-ek a SERP-ben
Gyakorlatilag nincs már a találai listában megjelenő adatok között olyan, amit a Google ne változtatna meg ha akarna a kénye kedve szerint. Ezek a törekvések azt gondolom, hogy inkább hasznosak mint hátrányosak. Néhány napja írtam a TITLE tag átírásáról, most pedig a snippetben zölddel megjelenő URL-el kapcsolatos változásokról jöttek hírek. (Úgy 3 napja, csak most van időm megírni :)
A találati listában felbukkanó URL-eket már korábban is megvágta a Google, ugyanis ha nagyon hosszúak voltak, és feltehetően egy csomó haszontalon infót hordoztak, akkor egyszerűen csak kihagyta az URL ezen részét, és pontozással helyetesítette:
Most mégtovább mennek, és gyakorlatilag eltüntetik az URL domain utáni részét – a domain és a host mindig marad! -, és egy olyan navigációs elrendezésű URL-t mutatnak, melyek több információval szolgálnak az oldalról, átláthatóbbá teszik az oldal felépítését, és ezáltal megkönnyítik a felhasználók életét.
Rákeresek mondjuk a “használt Dell notebook” kifejezésre, mert szeretnék teszem azt vásárolni egyet. Nézem a találatokat, és felbukkan ez a találat:
Az átalakítás előtt így nézett volna ki az URL:
www.hasznaltcikk.hu/14apro102apro1389003926.html
(Bocs, hogy ilyen hülyén tudom csak illusztrálni, de a régi verziójú találatot nem tudtam már előcsalni.)
Láthatjuk, hogy a teljesen információtartalom nélküli URL helyett, kapunk egy struktúrált változatot, ahol mint egy breadcrumb navigációnál, kattinthatunk az elemekre.
A Google igyekszik meghatározni a site felépítése kapcsán, hogy a keresett oldal milyen kategóriába, vagy tartalmi részbe tartozik, és ennek megfelelően jeleníti meg az “odautat”. Sokat segít, ha van a weboldalon breadcrumb navigáció, vagy jól kialakított és a robotok számára is átlátható struktúra.
Ez a fajta változtatás nem csak a találati lista első oldalán jön elő, hanem bárhol előfordulhat. Láthatjuk, hogy ezesetben a kulcsszó elhelyezése az URL-ben kb. értelmét veszti, vagyis a megszokottól eltérően nincs már kiboldolva.
Kicsit a kulcsszó URL-ben való elhelyezésénél elidőzve, úgy vélem, hogy ez a “megoldás”, kezdi elveszíteni a jelentősségét, gyanítom, hogy a rangsorolásnál is egyre kevésbé számít már. Egy időben mindenki ezen lovagolt, kicsit túl is értékelődött, és tolta mindenki ezerrel, és tolja most is. Ezeket a viszonylag könnyen módosítható – és mindenki által módosított is – ranking factorok azt hiszem egyre csak veszítenek az értékükből, legalábbis a Google részéről.
Azért persze lehetőség szerint legyenek csak szép és tartalmas URL-jeink, de ha van egy site-unk, ami jól működik ezek nélkül is, akkor nem kell mindent eldobva lecserélni őket. Fordítsunk figyelmet inkább a navigációra, az átjárhatóságra, és a struktúrára.
A hivatalos Google bejelentés ezzel kapcsolatban itt található: New site hierarchies display in search results