Jankovits Ádám nevére akkor találtam rá LinkedIn-en, amikor egy a SEMPO-t bemutató írásomhoz kerestem anyagot. Egyből kitűnt, hogy Ádám keresőoptimalizálással foglalkozik, leginkább külföldön, és így jött az ötlet, hogy felteszek neki pár kérdést az amerikai keresőmarketing piaccal, és ügyfelekkel kapcsolatban. Ádám az elmúlt két évet Los Angelesben töltötte, így bátran elmondhatjuk, hogy van rálátása a tengerentúli helyzetre.
Kérlek, néhány szóban mutasd be magad! Hogy jött a külföldi munka ötlete?
Budapesten a Közgázon szereztem a diplomámat, marketing szakirányon. Tanulmányaim végéhez közeledve egy ösztöndíj keretében jutottam ki Los Angelesbe, ahol a University of Southern Californián főleg online marketinggel és ebusiness-el kapcsolatos tárgyakat hallgattam. Az egyetemi oktatás mellett munkavállalóként is és vállalkozóként (freelancerként) is lehetőségem volt feltérképezni az amerikai piac nyújtotta lehetőségeket és trendeket. Több mint két évet tanultam és dolgoztam Kaliforniában, ahol meghatározóvá vált számomra a SEO. Jelenleg Magyarországról dolgozom SEO freelancerként, továbbra is főként amerikai piacra. A keresőmarketingen kívül webanalitikával és webergonómiával is egyre többet foglalkozom, ugyanis meggyőződésem, hogy e három terület integrált kezelésével lehet igazán a kimagasló sikereket elérni.
Milyen úton jutottál el a SEO-ig? Milyen cégeknél dolgoztál és pontosan mik voltak a fő feladataid?
A SEO-val már Magyarországon elkezdtem ismerkedni az egyetemi éveim alatt, de igazán Amerikában adódott lehetőség arra, hogy alaposan megismerjem a keresőoptimalizálás világát mind elméleti mind gyakorlati oldalról.
Kint az egyetem alatt több projektben részt vettem, ahol cégek webes jelenlétét kellett vizsgálnunk, elemeznünk, stratégiát alkotnunk, majd a gyakorlati megvalósítás szintjén kivitelezni a tervezetteket. Itt belefutottunk kisebb, nagyobb projektekbe; volt olyan is, hogy a MySpace egyik akkor még 3rd party alkalmazásán kellett dolgoznunk (ma ezt az alkalmazást már MySpace Events-nek hívják).
Ezekben a projektekben én sorra a SEM vonalat képviseltem, és ahogy egyre többet tanultam, egyre sikeresebbek lettek a kampányok, egyre jobban érdekelt, több lehetőséget láttam a SEM-ben. Az egyetem nyújtotta lehetőségek közepette elvégeztem a Search Engine Marketing Professionals Organization (SEMPO) Advanced SEO kurzusát, amely kiváló alapokat adott ahhoz, hogy megszerezzem azokat az ismereteket, amelyek lehetővé teszik, hogy hatékony, teljes mértékben best practice szolgáltatásokat nyújthassak ügyfeleimnek.
Egyetem alatt kezdtem el dolgozni online marketingesként egy ERP szoftvereket forgalmazó cégnél; itt még a munkám csak részben terjedt ki a cég keresőkben való jelenlétére. Amikor már jobban megismertem a kinti munkaerőpiacot, ill. adódott egy lehetőség, átnyargaltam egy Collective Clicks (CC) nevű céghez, ahol már teljes erőbedobással SEO-val foglalkozhattam. A CC mellett a SEOP-nak is dolgoztam, mint freelancer, illetve egy amerikai partneremmel vállalkozás formájában is elindítottunk egy kétszemélyes online marketing ügynökséget, ahol én végeztem a SEO, PPC és Webanalitika munkákat.
Míg a saját klienseim esetében a feladatokat A-tól Z-ig én intéztem, addig a SEOP-nál, mint outsource-olt munkaerő, egyes kliensek linkprofil fejlesztéséért voltam felelős (természetesen általában többen dolgoztunk egy projekten). A CC-nél sikerült a teljes folyamatba, a munkának mindig más részébe belelátni. Főbb feladatom volt adott kliensre egy komplett SEO audit elvégzése, stratégia alkotás, majd optimalizálás (ha nagyobb, komplexebb volt az oldal, akkor természetesen ez is több emberes feladattá nőhette ki magát).
Ezalatt értem a kulcsszó kutatást és stratégia tervezést; keresőbarát weboldal-architektúra és navigáció analízist, tervezést, optimalizálást; belső linkrendszer optimalizálását; szerver-oldali beállításokat; optimalizált tartalomfejlesztési stratégia kidolgozását (tartalomírást nem végeztünk), link profil analízist, ill. link profil fejlesztési stratégia létrehozását, stb. Ezután következett a linképítés fázisa, ahol a verseny szintjétől függően vetettünk be különböző linképítési technikákat. A CC-nek majdnem minden kliense szinte folyamatos linképítést igényelt a targetált kulcsszavakra fellépő erős verseny miatt, így a munkának ez a része általában házon belül és részben outsource-olva valósult meg. A hagyományos SEO-n kívül foglalkozott a cég Local SEO-val, ill. PPC kampányok menedzselésével is; valamelyest sikerült ebbe is belelátni.
Melyik munkádra / eredményedre vagy a legbüszkébb?
Amennyiben a kliens analitikája szignifikánsan növekvő keresőkből érkező látogatottságot, illetve konverziós rátát mutat, valamint az ügyfél elégedett az adatokkal, a javuló helyezésekkel, mindig boldog vagyok, hogy sikerült egy újabb vállalkozásnak áttranszformálni az online jelenlétét.
Szigorúan SEOs szemmel nézve, természetesen a nagyobb versenyben, nagyobb volumenű, nehezebb kulcsszavakra elért helyezések azok, melyek igazán megdobbantják a szívemet, főleg, amikor az analitikát követve végignézhetem, ahogy egy adott kulcsszóra a honlap eljut a „nincs a top 200-ban”-tól / vagy akár a második oldaltól az első oldalig… első öt találatig… majd egy szép napon, akár az első helyezettig. Az egyik legizgalmasabb munka, amiben részt vettem talán a „garage doors” kulcsszóra elért második helyezés volt. Amerikai piacon is fokozottan kompetitív kulcsszavak egyike ez a niche, és a bevetett technikák – fogalmazzunk így – igényeltek némi SEO kreativitást e helyezés eléréséhez.
Általában milyen kint a SEO megítélése? Mondjuk a hazai picit visszás megítéléshez képest?
Sajnos kint (is) nagyon sokan mondják magukról, hogy „SEO Expert”-ek, közben pedig a munkájukkal túl sok hozzáadott érték nem keletkezik. És az még a jobbik eset, amikor az illető magáról tényleg azt hiszi, hogy amit csinál, az a keresőoptimalizálás (pl.: meta name=”keywords” és kész), ugyanis sajnos megszámlálhatatlan átverés jellegű ajánlattal is találkoztam és ez biztos, hogy nem segíti a szakma megítélését.
Megjegyzésként annyit, hogy szerintem ennek a trendnek meg lehet találni a pozitív oldalát is.
Az eredményeket elérő, megbízható freelancerek ügyfélszerző, ill. ügyfélmegtartó erejét ugyanis növeli az a tény, hogy a szakmában igen magas az alacsony értékű szolgáltatásokat nyújtók aránya. Sokszor a kliensek valóságos megkönnyebbüléssel fogadták, hogy végre találtak egy megbízható, eredményeket elérő SEO specialistát, és nem kell tovább a zavarosban halászniuk; van kire bízni a keresőkben való megjelenésük menedzselését.
Freelancerek mennyire tudnak érvényesülni kint?
Abszolút lehet freelancerként érvényesülni. Meg van rá a fogadókészség is, illetve rengeteg eszköz is segíti a freelancerek munkáját, ill. magát az ügyfélszerzést (Guru.com, Freelancer.com, stb.). A kis és közepes vállalkozások SEM igényeinek kielégítésével kapcsolatosan lehet freelancerként igazán labdába rúgni, de az amerikai piacon ez egész más fizetőképességű vállalatokat jelent, mint itthon. (Nekem a legtöbb ügyfelem 1 és 10 M USD árbevételű cégek közé tartoztak, ez pedig az SMB kategória az USA-ban.)
SEO árazásról – melyek a leggyakoribb modellek -, esetleg PPC-s fee-kről meg tudnál osztani velünk néhány infót?
A CC-nél használt PPC-s árazási modell a mindenkori havi költés 15%-a volt; nagyobb (pl.: napi több ezer USD-t költő) kliensek esetében ez az összeg lemehetett 10%-ig is akár.
SEO-val kapcsolatosan két árazási modellel találkoztam (persze, biztosan létezik több is): az egyik, hogy van egy egyszeri SEO setup fee (a weboldal optimalizálása), majd teljesen külön tételként linképítés X USD / hó-ért (általában részletezve, hogy miből, mennyit, stb.). A másik modell, hogy nincs külön setup fee meg linképítés, hanem X USD / hó-ért „megtesz az ügynökség mindent, hogy az oldal minél előrébb kerüljön a SERP-ben” modell (beleértve itt az oldal optimalizálásával, ill. a link profil fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat). Nagyobb ügynökségek általában a második modellt használják.
Hogy nevek nélkül néhány konkrét adatot is említsek: egy tender, amin mi is indultunk (ne kérdezzétek, hogy honnan tudom a versenytársak számait :) : egy viszonylag jó SEO attribútumokkal rendelkező (PR, domain age, stb), ugyanakkor a kívánt kulcsszóra top 200-ban nem szereplő honlap, a „call center”-re (és még két rokon kulcsszóra) történő top 10-be optimalizálása esetén, a beérkező ajánlatok között a legalacsonyabb $2000 setup fee és havi $1000 linképítésre (egy kisebb ügynökségtől, az első modellt követve). Nagyobb ügynökségek ajánlatai (a második modellt követve) $7500 – $10000 / hó között szóródtak, minimum 4 hónapos szerződéssel, illetve fizetett linkekért egy budget rendelkezésre tartása havi $1000-$4000 összegben.
Néhány az amerikai piacon domináns SEM ügynökséget tudnál nekünk mondani? Van ezek közt olyan ahol szívesen dolgoznál?
Főleg a nyugati parti SEM ügynökségeit tekintve vagyok tájékozott, ezek közül kiemelkedő szerintem: The Search Agency, SEOP, Increase Visibility, eVisibility és az egyik legrégebbi motoros a szakmában, Bruce Clay, Inc. Ezek közül talán a TSA rendelkezik a legkiemelkedőbb ügyfélkörrel, Náluk szívesen eltöltenék néhány évet.
Hogy látod a SEO jövöjét?
Nagyon nehéz kérdés. Alig több, mint 10 éve létezik a Google, szinte lehetetlen megjósolni, hogy hová fog fejlődni a keresőtechnológia a következő 10, 20 netán 50 évben. Az algoritmusok, rangsorolási faktorok biztos, hogy finomodni fognak, a kérdés az, hogy hogyan lehet ezt a SEO szakmában adaptálni. A „content is king” aranyszabály, és ebből kifolyólag a tartalom súlya a faktorolásban nem hiszem, hogy változni fog.
Kicsit másként közelítve a kérdést, fontosnak tartom megemlíteni, hogy a különböző vertikális keresők elterjedése nagy változásokat hozhat magával, így az ezekre való optimalizálás megjelenhet, majd elterjedhet, mint új elem a keresőoptimalizálók szolgáltatási palettáján. (Például ha egy kliens azt kérdezi, hogy: Hogyan lesz az én iPhone applikációm első az App Store-ban az XY kulcsszóra?)
Egyre másra bukkannak fel “magyar keresők”, szerinted életképesek tudnak maradni hosszú távon? Milyen jótanácsokkal látnád el őket?
Ha az életképesség azt jelenti, hogy elegendő bevételt tudnak generálni az életben maradáshoz, akkor szerintem lehet jövője néhány kiemelkedő fejlesztésnek, üzleti modellnek.
Ha az életképességet abból a szemszögből nézzük, hogy ezek az új piaci belépők jelentős piaci részesedést tudnak-e elérni a keresők piacán, akkor ezzel kapcsolatban kevésbé vagyok optimista. A keresők piacán a belépési korlát igen magas, ugyanis mára a keresők használata (Magyarországon is) az egyik leggyakoribb internetes tevékenységgé nőtte ki magát; így az új versenyzőknek azonnal meg kell küzdeni az ismertség hiányával. Tegyük fel, hogy egy új kereső 100x jobb, relevánsabb találatokat tud adni, mint a Google. Ez önmagában nem lesz elég arra, hogy a mára rögzült fogyasztói szokásokat képes legyen megváltoztatni…
A magyar (és nemzetközi) piacon a vertikális keresők fejlesztésében látok nagy lehetőségeket, így – ha lehet ezt jótanácsnak venni – én ebben az irányban próbálnék kimagaslót alkotni.
Kedvenc szakmai orgánumaid közül megosztanál velünk néhány hasznosat?
Az abszolút győztesek nálam a SEOmoz, SearchEngineGuide ill. a SearchEngineJournal, ezenkívül hasznos még szerintem a SEO Book és a Pepperjam blogja valamint a SearchEngineLand is közöl fontos infókat. Michael Gray SEO blogját említeném meg még mindenképpen, illetve már egész biztosan a SEOBlog.hu is köztük lesz.
Mik a terveid a közeljövőben?
Magyarországon szeretnék élni és dolgozni a közeljövőben. Itthon most történik a felzárkózás online megoldások terén a nyugati piachoz és láthatóan egyre többen tudják, hogy milyen jelentősége van a megfelelően kigondolt, stratégiai kérdésként kezelt online jelenlétnek, illetve magának a keresőmarketingnek. Bár az itthoni piac nyilván kisebb, mint az amerikai, mégis optimista vagyok. A projektek átlagos értéke természetesen elmarad a kint elkérhető díjaktól, de a magyar piacon jóval könnyebb eredményeket elérni, mint az USA-ban, hiszen a verseny intenzitása teljesen más, mind SEO, mind PPC téren.
Szeretném a kint szerzett tapasztalataimat itthon kamatoztatni és új projekteken keresztül az amerikai ügyfelek mellett a meglévő magyar portfóliómat is bővíteni. Az elkövetkező időszakban elsődleges célom egy stabilan növekvő itthoni ügyfélkör kialakítása, illetve egy keresőmarketing ügynökség indítása.
Köszönöm Ádámnak a kérdésekre adott érdekes és informatív válaszokat, amennyiben valaki kapcsolatba szeretne lépni vele, azt a szerkesztőségen keresztül is megteheti.