Továbbfejlesztett URL paraméter kezelés a Google Webmaster Eszközökben

Szerző:

2011 július 22Google Keresőoptimalizálás

A Google tovább finomította a Webmaster Eszközökben az URL paraméterek kezelését, mostantól gyakorlatilag megadhatjuk, hogy egy-egy paraméter hogyan módosítja az oldalak tartalmát.

Mi a baj a paraméterekkel?

Felhasználói szempontból nem sok, bár az értelmezhetetlen és hosszú URL-eket nézzük az sem valami szívderítő, ám a keresők szempontjából ennél komolyabb a történet.

A legfőbb gond a duplikáció. Azok miatt a paraméterek miatt, amik az oldal tartalmát nem befolyásolják – pl. ár vagy név szerinti rendezés -, a kereső több címet térképez fel, ahol pontosan ugyanaz a tartalom található.

Egy példa:

  • http://www.xxxxx.hu/konyv/sport_termeszetjaras/atletika/
  • http://www.xxxxx.hu/konyv/sport_termeszetjaras/atletika/?ord=ar_asc
  • http://www.xxxxx.hu/konyv/sport_termeszetjaras/atletika/?ord=szerzo
  • A Google álláspontja ezzel kapcsolatban a következő:

    Az azonos tartalommal bíró oldalak feltérképezésével és indexelésével nem használjuk ki hatékonyan forrásainkat. Ez behatárolhatja, hogy hány lapot tudunk feltérképezni az Ön webhelyén, és az indexünkben lévő duplikált adatok visszavethetik oldalának teljesítményét keresési találataink között.

    A GWT-ben 2009 óta tudtuk már a weboldalunkhoz tartozó paramétereket kezelni, először csak a figyelembevétel illetve kizárás lehetősége volt, később már mi magunk is megadhattuk, hogy egy paraméter esetében melyik értéket tartalmazó URL-t vegye figyelembe.

    Most pedig ahogy azt a bevezetőben írtam, ott tartunk, hogy a paraméterek kapcsán definiálhatjuk a viselkedésüket, és hogy ennek fényében hogyan térképezze fel őket a Google. Vagy egyáltalán ne is foglalkozzon velük.

    Mielőtt belemennénk mélyebben, felhívom én is a figyelmet, hogy ezeknek a beállításoknak a nem megfelelő alkalmazásával viszonylag komoly gondokat lehet okozni a weboldalon, mármint ami a kereső indexes jelenlétét illeti. Szóval csak óvatosan, tájékozódjunk, kérjük ki egy fejlesztő vélémenyét, vagy ahogy az meg lehet adni, bízzuk a Google-re a döntést.

    A paraméterek kezelése ezúttal külön menüpontot kapott, mostantól a Site configuration > URL parameters alatt találjuk. A listában azokat a paramétereket láthatjuk amiket a Google azonosított már, de van természetesen új felvitelére is. (A képen a seoblog.hu paraméterlistája.)

    Az alapbeállítás mindenhol az, hogy a Google bízzuk a döntést.

    (Katt a képre a nagyobb verzióért!)

    A paraméterek esetünkben alapvetően 2 dolgot tehetnek, vagy megváltoztatják az oldal tartalmát, vagy pedig nem (lyen paraméter lehet például a sessionid).

    Ez utóbbi az egyszerűbb eset. Ha ezt választjuk, több teendőnk gyakorlatilag nincs is.

    (Katt a képre a nagyobb verzióért!)

    Ha a paraméter megváltoztatja az oldalunk tartalmát, akkor picit már több lehetőségünk van a beállításokra.

    (Katt a képre a nagyobb verzióért!)

    Első lépésben meg kell adnunk, hogy milyen jellegű a változtatás a tartalom tekintetében. A Google URL paraméterek súgó oldala a következő definíciókat adja, ez idézem:

    • Sorts / Rendezések (például sort=price_ascending): Megváltoztatják a tartalom megjelenítésének sorrendjét.
    • Narrows / Szűrés (például t-shirt_size=XS): Szűri az oldal tartalmát.
    • Specifies / Meghatározás (például store=women): Meghatározza az oldalon megjelenített tartalomkészletet.
    • Translates / Fordítás (például lang=fr): A tartalom fordítását jeleníti meg.
    • Paginates / Lapszámozás (például page=2): Egy hosszú cikknek vagy adatsornak egy meghatározott részét jeleníti meg.
    • Others / Egyéb: A fent leírtaktól eltérő módon változtatja meg a tartalmat.

    Aztán szabályozhatjuk, hogy miként térképezze fel a Google az ezeket a paramétereket tartalmazó URL-eket.

    Let Googlebot decide: A Google-ra bízzuk a döntést
    Every URL: Minden URL-t szeretnénk feltérképeztetni ami ezt a paramétert tartalmazza
    Only URLs with value: Csak azoknak az URL-eknek a feltérképezését szeretnénk, melyek az adott paramétert a beállított értékkel tartalmazzák
    No URLs: Egy URL-t sem térképez fel a Google ami ezt a paramétert tartalmazza

    A választásainktól függően a felületen közben példákkal illusztrálva látjuk, hogy pontosan mi is az amit épp állítgatunk, és mire fog vonatkozni. Aztán mentés, és megvagyunk.

    Csak óvatosan!

    A paraméterkezelővel igen precízen beállíthatjuk a feltérképezés milyenségét, ami mindenképpen az oldalunk előnyére szolgál – crawl budget -, de ha vannak kétségeink akkor inkább bízzuk a Google-re a döntést.

    Külön jó volt látni, hogy a magyar nyelvű súgóoldal gyakorlatilag azonnal elérhető volt amint a feature élesedett, szóval böngészétek ezt is ha valami nem lenne tiszta.

    A bejelentés a megújított paraméterkezelőről itt olvasható: Improved handling of URLs with parameters