Az elmúlt pár napban egészen véletlenül 2 olyan megoldás is “szembejött” velem, amik Eyetracking megoldást kínálnak, anélkül, hogy valódi emberek szemmozgását analizálnák, miközben azok egy adott weboldalt tekintenek meg.
Ehelyett egy általunk feltöltött képet – screenshot a weboldalról, vagy az analizálni kívánt egyébről – vizsgálnak bonyolult algoritmusok segítségével, és megpróbálnak egy “attention heatmap”-et gyártani. Legalábbis a várható szemmozgásról az első pár másodpercben. Azt tudjuk, hogy a képfelismerés nem jár már annyira gyerekcipőben, a különféle formák, szövegek, azok mérete egész jól azonosítható, és ugyancsak tudunk mit kezdeni a színképekkel, a kontraszttal, és a különböző textúrákkal is.
A kérdés azonban mint minden mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldásnál, hogy hiába az algoritmusok hada, valóban leképezhető e ezekkel a módszerekkel az ember vizuális érzékelése. Nekiestem hát a két szolgáltatásnak, és tettem egy próbát. Sajnos nem tudtam az eredményeket egy valós szemmozgást figyelő teszt eredményeivel összevetni, de szívesen veszem ha valaki esetleg felajánlja, hogy megtesztelhetem a seoblog.hu-t ilyen módon ;)
Fogtam a blog nyitóoldalának screenshotját, és betoltam a 2 elérhető szolgáltatásba, melyek elérhetőek voltak.
Feng-GUI
A Feng-GUI-val napi egy képet tudunk vizsgáltatni ha ingyen használjuk, de elő is fizethetünk persze, kb. 1 dollár / kép áron. A folyamat egyszerű, csinálunk egy .png kiterjesztésű file-t ami kisebb mint 1 megabyte, majd feltöltjük, aztán néhány másodperc után kapjuk az eredményt. Ez lett:
Attentionwizard
Az AttentionWizard a Sitetuners terméke, mely ismerős lehet, hiszen ők elég ismertek a landing page optimization pályán, olyan ügyfelekkel a hátuk mögött mint a Google vagy a Facebook. A szolgáltatás egyelőre private beta, de lehet jelentkezni, nekem elég hamar küldték a meghívót. Jelen fázisban itt is napi egy kép analizálható. A folyamat a Feng-GUI-hoz hasonlóan zajlik. Az ő szolgáltatásuk ezt az eredményt hozta:
Ugye milyen hasonlóak? :) A foltok értelmezése hasonló mint egyéb heatmap-ek esetében, ahol “forró”, ott sok/több figyelmet kap az adott terület. A vonalak a számokkal pedig a bejárt útvonalat jelzik. Laikusként azt mondom, hogy látszólag helyes eredményt adnak, bár a saját blogom esetében ez nyilván nem sokat számít.
Az kétségtelen, hogy ezen megoldások hatékonysága és pontossága össze sem vethető egy valódi infrakamerákkal végzett vizsgálatéval, de némikép támpontot adhatnak a kiinduláshoz, teszteléshez. Főleg ha anyagiak híjján vagyunk.
Itthon is van pár cég ami eyetrackinggel foglalkozik, pl. a hazai piacon idén megjelent Realeyes, vagy az NRC.