R.I.P Yahoo Search | Viva Bing

Szerző:

2009 július 29Keresők

Volt idő, amikor a Google adta a Yahoo keresési eredményeit, egészen pontosan 2000 júniusától 2004 februárig, mikortól is az Inktomival és az Overture-el felvértezve a Yahoo maga szolgálta ki a kereséseket a weboldalain.

Most azonban – várhatóan 2010 elejétől, ha a hatóságok jóváhagyják – új fejezettel bővül a keresők története, a Microsoft ugyanis 10 évre „lehetőséget vásárolt”, hogy saját keresőtechnológiájával szolgálja ki a Yahoo-s kereséseket. Mindemelett jogot kap arra, hogy a Yahoo keresési technológiáját beépítse a sajátjába, vagyis fejlessze azt. Ráadásul az együttműködés első öt évében a Microsoft a Yahoo oldalak forgalma után fizet majd a keresőcégnek, a Yahoo oldalakon generált kereső-bevétel 88 százalékát.

És persze nem én vagyok az első aki megirja, de a Yahoo mint kereső ezáltal megszűnik, vége lesz. Lehet nem 1 hónap vagy 1 év múlva, de vége van, nem fog újra függetlenül erőre kapni, nem fogja kiebrudalni a Microsoftot. Itt kb. egy fejezet zárul le, egy nem is kicsi fejezet sajnos.

Persze, lehet bújni az innováció és minőségibb keresés kifejezések mögé, pedig hát tudjuk ám, hogy arról van szó, hogy a Microsoft így akarja felvenni a harcot a Google-el, amire egyéb utakon vajmi kevés esélye lett volna. És persze sokkal de sokkal tovább is tartana. Hangzatos az a mondás is, hogy kell, hogy legyen igazi konkurencia, hát igen, csak így meg a felhasználók választási lehetőségei csökkennek. De persze jó oldal is van, a Bing nem rossz, és az, hogy valószínűleg jelentősen nő majd a forgalma, még jobbá és még relevánsabbá teheti. A Bing tudott – még ha kicsit is eddig – részesedést szerezni a többiek kárára, javarészt a Yahoo-éra. Ezt nyilván a Yahoo-nál is látták, és ezt bekalkulálva alakult úgy a mostani döntés ahogy.

Ezzel a lépéssel a Bing gyakorlatilag a második helyre „jött fel” a keresőpiacon. Az amerikai piacon a részesedése
~28-30% körülire nő, míg nemzetközi tekintetben kb. ~11% -ra ugrik. Dobogós helyre pedig felállhat az Ask.com amerikában :)

Meg lennék lepve ha a Google nem számított volna erre a lépésre, és mint ahogy a 2008-as Microsoft Yahoo ellenében tett felvásárlási ajánlatára, ne próbáltak volna valamit lépni most is. Még ha a mostani lépés nem is egy konkrét felvásárlás. De majdnem, a lényeg ugyanaz, a Google sarkába kerülni. Mr. Steve B. most örülhet, a Google fiúk meg picit bosszankodhatnak.

Zanzásitva az akkori történéseket, csak a történeti hűség kedvéért.. A Microsoft mondott egy elképesztően nagy. 44.6 milliárd dolláros árat a Yahoo-ra, ami 62%-al volt nagyobb a Yahoo tőzsdei értékénél. A Google „segítséget” ajánlott a Yahoonak, hogy független maradhasson, ami abban állt, hogy a Yahoon keresők egy részének a Google szolgáltassa a hirdetéseket. A teszt sikeres volt, a Yahoo stabilizáta magát, Balmer pedig visszavonta a vételi ajánlatot.

Ennyit röviden a história kedvéért, a várható SEO hatásokkal pedig majd egy későbbi posztban jövök.