„Az irány jó, a nyitottság megvan.” – interjú Madarász Mártival

Szerző:

2010 május 12Keresőmarketing

Madarász Márti - Google

Az eddigi interjúkban mindig férfiak voltak a megszólaltatottak, ezért gondoltam szakítok ez eddigi hagyományokkal, és most egy hölgyet kérdezek keresőmarketing témában.

Az első válaszadóm Madarász Márti, aki a dublini Google irodában tölti dolgos hétköznapjait Account Manager-ként, és általában akkor kerülünk vele kapcsolatba, ha Google Adwords-el kapcsolatban van szükségünk profi segítségre.

Ha jól tudom lassan 2 éve vagy a Google-nél, hogy kerültél oda –és miért pont oda -, és korábban mivel foglalkoztál?
Nem sokkal a Közgáz nemzetközi tanulmányok szakának befejezése után kerültem a Google-höz: akkoriban frissdiplomást kerestek a dublini központba, engem pedig különösen vonzott az a lehetőség, hogy nemzetközi, multikulturális környezetben, mégis a magyar piaccal foglalkozhatok, és hazai vállalkozások kibontakozását segíthetem az online hirdetési világ feltárásával és mélyebb megismertetésével. Korábban sales és projekt menedzsment területen gyakornokoskodtam, valamint szakkollégiumi tagként próbáltam ismereteimet bővíteni, sajnos azonban az akkori marketing kurzusokon a digitális médiáról még csak elvétve esett szó.

Keveset tudunk arról, hogy pontosan mi is a munkád, megtennéd, hogy elmondod nekünk, hogy jellemzően milyen feladataid vannak?
Napi feladataim az AdWords körül forognak – kezdetben a hirdetési irányelvek betartásával, kis- és középvállalkozóknak történő segítségnyújtással foglalkoztam, majd nagyobb hangsúlyt fektettem a hirdetők oktatásra az online szemináriumokon keresztül. Jelenleg ügyfeleinket az online stratégiájuk kialakításában, oktatásában, üzletük fejlesztésében és nemzetközivé válásában segítem. Fontos számomra, hogy időt fordítsak az ügyfelek és a piacaik megismerésére. Nagyon szeretem a munkámat, mivel az előbb említettek miatt sokakat megismerhettem, tanulhattam az üzletükről és az AdWords által sikersztorijuk részese lehettem. Hiszek a tanulásban, így mindig arra törekszem, hogy ha optimalizálok vagy stratégiát alakítok ki, akkor azt az ügyfelek ne csak “végrehajtsák”, hanem meg is értsék, hiszen ezzel ők is fejlődnek, én pedig értékes visszajelzéseket kaphatok.

Az utóbbi napokban/hetekben számos olyan feature vált elérhetővé az AdWords-ben (Új célzási lehetőség a Tartalmi hálózaton: remarketing, Hamarosan az AdWordsben: Search funnel jelentések ), melyek egészen új megközelítést és gondolkodást igényelnek, valamint még finomabb analízist tesznek lehetővé. Számíthatunk esetleg valami hasonlóan nagy dobásra a közeljövőben is?
Egyelőre Magyarországon a re-marketing első tesztkampányait folytatjuk, ami egy új és izgalmas terület, bízom benne, hogy hamarosan egy magyar esettanulmány is születik a tapasztalatokról. Időközben a keresési csatornák elemzése is szinte mindegyik fiókban elérhetővé vált, és ez egyre többeket biztat arra, hogy használják a konverziókövetést.

Mindig készek vagyunk tanulni, és a fejlesztések egyik területen sem állnak le, hiszen az innováció a Google lételeme. Külföldi piacokon jelenleg több hirdetési formát tesztelnek, és ezek értékelése után dől el, hogy más régiókra kiterjesztik-e őket. Abban biztos vagyok, hogy 2010 még hoz izgalmas új megoldásokat a magyar felhasználóknak.

Hogy látod, mennyire szűk szegmens használja ki az Adwords nyújtotta – pl. a fent említett – advanced lehetőségeket? Látsz esetleg ebben a kérdésben eltéréseket egyes régiók között? Elmondható, hogy olyan országban, ahol nagyobb hagyománya van a keresőmarketingnek, ott a módszerek is kifinomultabbak? Tippem szerint pl. az Adwords API-t azért még nem sokan használják itthon, pedig rengeteg lehetőség rejlik benne.
Bár a re-marketinggel és a keresési csatornákkal még csak az első kísérletek történnek, általánosságban elmondható, hogy egyre többen használják magát az AdWords-öt, valamint a szofisztikáltabb kampánymenedzselési technikákat és eszközöket is Magyarországon. Az utóbbi időben egyre többször tapasztaltam, hogy a kkv-k is mind hatékonyabban és tudatosabban alakítják ki a kampányszerkezetet, illetve nyitottak a haladóbb funkciók megismerésére és használatára. Blogunk, fórumjaink és az online szemináriumok látogatottsága is azt mutatja, hogy szolgáltatásaink nagy érdeklődésre tartanak számot, és a felhasználók egyre inkább a hatékonyságra törekszenek. Az API bizonyos feltételek melletti ingyenessé tételével pedig a belső motivációnak kívánunk lökést adni a versenyhelyzetből fakadó külső motiváció mellett.

Eltérések természetesen vannak nemzetközi szinten: Nagy-Britanniában például tavaly már meghaladták az online hirdetési bevételek a televíziós reklámokét, és a hirdetési piacon kialakult fokozott verseny természetesen az egyre kifinomultabb eszközök használatát is szükségessé teszi. A nyugat-európai és az afrikai piacokon a mobilra is nagyobb hangsúly helyeződik. Szerencsére ezek az eszközök legtöbbször azoknak is elérhetőek, akik azon a piacon hirdetnek, noha nem abból az országból származnak: így a külföldre terjeszkedő magyar hirdetők is egyenrangú társként vehetik fel a versenyt a hazaiakkal.

Azon információk és benyomások alapján, melyekkel a munkád kapcsán találkozol, Magyarországról milyen kép fogalmazódik meg benned a keresőmarketinggel kapcsolatban? Mire számítasz a jövőben, az irány jó azért?
Mint ahogy fentebb is említettem, az irány jó, az érdeklődés és a nyitottság megvan. A magyar lakosság körében az internet penetráció már meghaladta az 50%-ot, évről évre egyre többen váltanak gyorsabb internetre. Mindez számunkra azt jelenti, hogy az online töltött idő száma összességében növekszik, és újabb célcsoportok várnak elérhetővé az interneten. Az okostelefonok számának aránya bár még az európai átlag alatt van, ennek, illetve a vezeték nélküli internetnek a szélesebb elterjedése újabb lehetőségeket nyit meg a keresőmarketing számára.

Az exportra termelő, illetve szolgáltatásaikkal külföldieket megcélzók számára kiváló marketingeszköz a keresőmarketing, melyet egyre többen felismernek.

A recesszió alatt még inkább a megtérülés és a befektetés pontos mérhetősége került a megszorított marketingbüdzsét kezelőknél előtérbe, az IAB legfrissebb magyarországi marketingköltési adataiból pedig kiderül, hogy a válság ellenére is nőtt a digitális média marketingtortából kiszakított szelete, melyen belül a keresőmarketing már 22%-ot tudhat magáénak.

Mindezeket összevetve a keresőmarketing további fejlődését várom, illetve azt, hogy a nálunk is fokozódó verseny egy-egy területen a rendelkezésre álló eszközök minél jobb alkalmazását és kihasználását fogja eredményezni.

Sokan panaszkodnak, hogy a hirdetések elbírálásának az ideje sokszor hosszúra – több napra – is nyúlik. Mitől függ ez? Kapacitásbeli, vagy egyéb okai vannak a változó hosszúságú várakozásnak?
Bár általában pár perc alatt megtörténik a hirdetések ellenőrzése, néhány esetben manuális beavatkozásra is szükség van. Ez munkaidőben történik, és a beérkező hirdetések arányában változhat, kivételes esetekben a hétvége miatt akár több munkanapot is igénybe vehet.

Amikor egy-egy új feature publikusan elérhetővé válik az AdWords rendszerében, akkor a roll-out folyamat során mitől függ, hogy valamelyik hirdető hamarabb, míg egy másik csak napok múlva veheti igénybe? Egyszerűen sorban megy ez, esetleg van valami prioritás listátok nagyobb költőkre, stb?
Technológiai vállalatként újításainkat szívesen teszteljük, mielőtt a teljes piac számára hozzáférhetővé tennénk. Ebből a célból ezek időnként egy-egy szűkebb magyar reklámozói csoportnak hamarabb hozzáférhetővé válnak, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy a technológia az adott formájában alkalmas a széleskörű bevezetésre is.

Tapasztalataid szerint melyek azok a leggyakoribb hibák, amiket a felhasználók elkövetnek a Google AdWords használata során? Ha elkezdek egy új ügyféllel foglalkozni, először a kampánystruktúrát vizsgálom: a leggyakoribb probléma az egy kampány-egy hirdetéscsoport használata, melyet gyorsan felválthatunk egy kifinomultabb szerkezettel a már meglévő kulcsszavak kisebb egységekbe csoportosításával. Utána megnézem, használnak-e kizáró kulcsszavakat: ezeket a Kulcsszó-választó eszközzel vagy a keresési lekérdezés riporttal könnyen ki tudjuk választani. Gyakran a mélylinkelés helyett minden hirdetés a főoldalra irányítja a felhasználókat, és nem használják a rendelkezésre álló mérési eszközöket mint a konverziókövetés vagy az Analytics. Emellett sokszor ugyanazt a stratégiát alkalmazzák a hirdetők a tartalmi és a keresési hálózatra.

Összességében véve ezek nem hibák, viszont olyan javasolt tippek/trükkök, melyek alkalmazásával hatékonyabban és olcsóbban lehet hirdetni.

SEO vagy PPC? :)
:) Vártam ezt a kérdést, bár ebben elfogult vagyok.

Általánosságban azt mondhatom, hogy az igazán sikeressé válni akaró cég egyiket sem hanyagolhatja el. A felhasználók egyre tudatosabban keresnek és egyre többen ismerik az organikus találatok és a fizetett hirdetések közötti különbséget, ezért a vásárlás egyes ciklusaiban különböző találatokat vizsgálnak. A kezdeti információgyűjtés, tájékozódás időszakában jóval inkább az organikus találatok keltik fel a figyelmüket, majd amikor tudják, mit akarnak, a különböző ajánlatok összehasonlítására a hirdetéseket használják. Az AdWords esetében gyorsan alakíthatók a hirdetések és a kampányok, így ha gyors reagálásra van szükség, jó eszköz. Emellett a márka piacra történő bevezetésében is kulcsfontosságú lehet.

Az Analyticsben több dimenzióban is összemérhető a hirdetések és az organikus találatok hatékonysága, ami további támpontot adhat a konkrét esetek eldöntéséhez.

Kipróbáltad a nemrég indult magyar keresőket? Melyik tetszik neked a legjobban és miért?
Természetesen kíváncsian követem a hazai verseny alakulását, új szereplők megjelenését, hiszen ezek jót tesznek a versenynek és az innovációnak, de nincs közöttük személyes kedvencem.

Biztos szemlézel számos szakoldalt, tudnál az olvasóknak néhány hasznosat ajánlani?
nemzetközi források tekintetében a Hitwise-t és az eMarketert javaslom: ezek nagyon jók a nemzetközi trendek megértésében, gondolatébresztőnek. Az AdWordsszel kapcsolatban az Inside AdWords blogunkat és a Google Retail UK blogot javaslom a belsősök közül, emellett a PC gurunak vannak nagyon jó bejegyzései. Ha web analitika, akkor Avinash Kaushik.

Emellett a hazai keresőmarketinggel foglalkozóknak mindenképpen javaslom a piacon jelenlévő online marketing blogokat: Onlinemarketing Blog, Rabbitblog, Etarget Blog, JabJab, Gál Kristóf, DuracellTomi.

Még egy „érdekes” kérdés eszembe jutott, mégpedig az, hogy operációs rendszerek szintjén targetálás van esetleg tervben? Az ugye látható, hogy valaki Mac, Linux vagy Windows alól böngészik, és elképzelhető, hogy egy linuxos-t felesleges megcélozni egy csak windows-on futó szoftver hirdetésével.
Sajnos ezzel kapcsolatban nem tudok információt adni.

Köszönöm Mártinak a válaszokat, és további sok sikert kívánok neki a Google-nél! Természetesen Márti twitteren is elérhető, kövessétek: @madaraszmarti