Adj rá kakaót!

Szerző:

2010 április 12Keresőoptimalizálás

Pénteken jött a hír, hogy mostantól az oldalbetöltődési idő is rangsorolási tényező a Google keresőjében. Egyetértek azzal amit Matt Cutts mondd: ne ess pánikba ettől! :)

Egyelőre a változások csak a google.com-on, és ott is csak a keresések nagyon kis százalékánál jelennek meg, bár várhatóan a tesztek után szélesebb körben is elterjed majd az új faktor alkalmazása.

A témáhpz tartozó egyéb írások a seoblogon:
Teljesítmény analízis Page Speed-el
Oldal betöltődési idő mint Quality Score factor (ebből már lehetett sejteni valamit anno)

A fent linkelt webmaster central blog poszt egyébként említ még pár eszközt, amivel lehet a sebességet tesztelni, sőt, a Labs > Site Performance fül alatt azt is láthatod, hogy a Google mit mondd a te oldaladról.

Na de igazából nem akartam már erről írni, elég sok helyen lejött a hír, de aztán láttam 1-2 site-ot ahol picit félreértelmezték. Ilyen volt a slashdot, majd valószínűleg az innen átvett hír miatt a hup.hu is.

Nézzük csak meg mit is írnak:

A Google lelke a PageRank algoritmus. Minél nagyobb egy oldal PageRank-je (HUP: 7/10 jelenleg), annál jobban „szereti” a Google. A Google számos dolgot vesz figyelembe egy oldal PageRank-jének kiszámításakor. Mostantól például az oldal sebességét (oldalsebesség = milyen gyorsan reagál a weboldal a webes kérésre) is.

Szerintem ezzel kapcsolatban nem árt néhány dolgot helyretenni.

Természetesen nem tudom megcáfolni, hogy a PageRank a Google lelke, de gyaníthatóan inkább ez csak egy régi beidegződés az emberek fejében. Kétségtelen jelentőssége van mind a mai napig a linkeknek, de ne feledjük, hogy a PageRank csak egy faktor a 200+ egyéb rangsorolási tényező mellett. Ráadásul a legtöbben abba a hibába esnek, hogy amikor a PageRank értékekkel villognak, akkor a főoldali értéket veszik alapul, viszont a PageRank minden oldalra külön-külön kalkulálódik, nem csak a főoldalra.

Az, hogy annál jobban szereti a Google az oldalt, hogy minél nagyobb a PageRank-je, szintén nem teljesen állja meg a helyét. Pl. az „utasbiztosítás” szóra keresve, az első helyen szereplő egyik netrisk oldal 4-es, míg egy a harmadik helyen álló oldal 5-ös PR-el rendelkezik. De 1000 és 1000 példa van még. Ne legyünk PageRank fetisiszták!

A fentiekből kifolyólag számomra az sem egyértelmű, hogy egy-egy ilyen faktor a publikusan megjelenő PageRank értékét növeli e, véleményem szerint nem. De igazítsatok ki ha rosszul gondolom.

Az oldalaink betöltődési sebességét viszont növeljük amennyire csak lehet – nem is elsősorban a Google miatt -, sokkal de sokkal nagyobb felhasználói élményt, ezáltal elégedettebb látogatókat eredményez.

Ez persze megint lehet plusz kiadás, hiszen riasztani kell a rendszergazdát, hogy tweakelje a webszervert és az adatbázis szervert, lőjön be valami cacheing megoldást, stb. stb.

De mi is tehetünk egy rakat dolgot, használjunk Asynchronous Tracking kódot a Google Analytics-hez, az oldalon használt képek legyenek megfelelő méretűek és tömörítettek, hasznájunk Closere Tools-t a javascriptek tömörítéséhez, és vannak különböző page cache megoldások a legtöbb CMS-hez amiket szintén használhatunk. Az Adsense kódok miatt szintén nem kell aggódni, az Inside Adsense blogon legalábbis ezt írják.