azaz hogy húzzuk az ügyfeleket a süllyesztőbe
Szeptemberben lesz egy MarketingExpo nevű rendezvény, melynek a programjai között a következő előadás bevezetője olvasható:
Titkos “fenegyerek” előadó: Hogyan tüntesd el a konkurenseidet a webről?
A keresőoptimalizálás már a múlté – ismerkedj meg az új stratégiával: a kereső-dominanciával! Ha idegesített már Téged, hogy a keresőszavaidra nem a Te honlapod az első, vagy hogy egy kókler konkurensed is ott van az első találatok közt, akkor ezt az előadást látnod kell! Ki az előadó? Annyit elárulhatok Neked, hogy az egyik projektjében nemrég csinált 26 weboldalt, több ezer(!) aloldallal, amelyhez lefoglalt 500 különböző domain nevet(!), csak hogy kikísérletezzen egy módszert. (Megjegyzés: a módszer legális, még a Google sem tiltja, sőt – de eddig csak néhány bennfentes alkalmazta) – most megismerheted Te is – csak a Marketing Expón!
A bevezetőt Nebehaj Viktor, a Google – Search Quality osztályának menedzsere osztotta meg Google Plus-on, és elég nagy vihart kavart. Voltak mellette és ellene is felszólalók szép számmal.
Viktor egyértelműen kifejti, hogy ez a megoldás problémás, idézem:
A webmestereknek szóló irányelveink egyértelműen tiltják ezt a technikát, és a használatának következményei vannak. Amikor valaki ilyen “megoldást” akar eladni, mindig tegyük fel ezeket a kérdéseket:
- El merném mondani versenytársamnak, hogy milyen technikát alkalmazok?
- Segíti ez a felhasználókat?
- Akkor is ezt tenném, ha a keresőmotorok nem is léteznének?
Az alábbiakban a poszthoz kapcsolódó kommentjeimnél részletesebben is összegyűjtöttem, hogy személy szerint ezzel a technikával mi a bajom, miért nem alkalmaznám, illetve miért érzem úgy, hogy ez egy hibás és rövid távú megoldást “szolgáltathat” azoknak, akik ezt igénybe veszik.
Az előadás bevezetője merész hangvételű, picit már szenzációhajhász kategóriát súrol, amely mögött a legkevésbé sem látszik professzionalizmus. Sajnos szakmai ismereteik hiányában egy kkv-nak szervezett rendezvény látogatói egy olyan csodafegyvert látnak majd benne, amivel a “kókler” konkurenseit kinyomhatják a keresők találati listájából. “Fenegyerek”, “eltüntetni”, “néhány bennfentes”, ezek mind szép szavak, ráöntik a varázslat mázát a tevékenységre. De mire is?
Keresőoptimalizálás a kommandósok közt már nincs, helyette bevezették a keresődominancia kifejezést, ami azt jelentheti, hogy a felhasználó keres valamire, és a találati listában nem lesz az első 1-2 oldalon más – vagy jellemzően más -, csak az ő “érdekeltségünkbe” tartalmazó weboldal. Jelen esetben 26-ot említenek. (állítólag 500 lefoglalt domainből kiválasztva… ezek egy évre 1 millió forintot kóstálnak alsó hangon. Vajon a kísérlethez kellett általában, vagy kifejezetten az adott projekthez?)
Az én értelmezésemben tehát született 26 weboldal, több ezer aloldallal, célozva valamilyen kifejezésre / kifejezésekre, abból a célból, hogy az adott területet letaroljuk, esélyt sem adva a konkurenseknek, hogy megjelenjenek.
26 domain, több ezer aloldal. Ha szakember kezeli, mi is a dolga ezekkel?
- Az oldalakat hajtó motorokat installálni és konfigurálni, karbantartani kell
- Fogok tudni mind a 26 domain több ezer oldalára egyedi és releváns tartalmat tenni? Fogunk tudni mindig friss tartalommal előállni?
- Ki fogja követni és elemezni a Webmaster Tools és a Google Analytics adott site-okhoz tartozó adatait?
- Fogok linket építeni és fogok külön-külön az oldalakra linkeket kapni?
- Valóban releváns egy vagy több kulcsszóra célzok, saját magamnak csinálok konkurenciát ezzel, és kannibalizálva a forgalmamat?
A fenti kérdésekkel nem is kell foglalkoznom, hiszem majd valaki havi párezer forintért megcsinálja nekem? Én ezt tényleg elhiszem?
Ezt a rengeteg időt és energiát miért nem a már meglévő oldalamba fektetem, építvén a brandet, és olyan információt és szolgáltatást nyújtva a látogatóimnak, ami számukra is értelmes és értékes?
Miért nem veszek igénybe a körbelinkeléses mutatvány helyett más marketing megoldásokat is a brand és a szolgáltatás megismertetése érdekében?
Ja, hogy akkor a konkurencia is felbukkan a találati listában? Akkor inkább érdemes lenne megnézni, mit tehetünk, hogy jobbak legyünk náluk.
Az a “szakember”, aki azt állítja, hogy rövid időn belül majd mind a 26 domainem – vagy akár 3-4 – alatt elterülő tartalom egyenlően kúszik fel, és üt ki mindenkit aki elé kerül, a következőket teszi:
- átvágja az ügyfelet
- nem ismeri a Google működését a legkevésbé sem
Mit tesz a “fenegyerek” amikor a Google irányelvek megsértése miatt “gondok” adódnak? A gonosz Google-re fogja az egészet, így rontva tovább a valódi SEO hitelességét?
Szóval mielőtt elvakítana minket a “minden kulcszóra első leszek, a konkurencia pedig éhenhal” szellemisége, tegyük a következőket:
- kérdezzünk rá egyéb szakembereknél a módszer hatékonyságára
- ne black-hat SEO-val, megkérdőjelezhető megoldásokkal akarjunk sikereket elérni, hanem valódi, piacképes szolgáltatással
Ez a videó Matt Cutts prezentálásában egy hasonló szituációt elemez, hasonló végkövetkeztetéssel:
Does selling the same product on three different domains look spammy?
A témához kapcsolódóan pedigitt találhattok még érdekességeket:
How important is it to have keywords in a domain name?
What’s your opinion on microsites?