Google Searchology ’09 | Újdonságok a Google háza tájáról

A tegnap megtartott második Google Searchology, akárcsak az első esemény – ahol pl. a universal search-öt jelentették be -, szintén hozott pár újdonságot a Google háza tájáról, melyek egy része bár nem tűnik átütő erejünek, de higyük el, hogy az!

Az egyik ilyen a már itt a blogon említett – a Wonder Wheel-t is tartalmazó – “Search options” megjelenése a SERP tetején. Aki anno nem olvasta a posztot, tegye meg most, a változás annyi, hogy most már nem kell mindenféle cookie-s trükköt alkalmazni, hogy előcsalogassuk a cuccot, hiszen már kiment elésbe, bár úgy tűnik, hogy egyelőre csak a google.com-on.

Röviden arról van szó, hogy a “Show options” linkre kattintva, a SERP bal oldalán megjeleník egy menüsor, ahol különböző, a keresésünket finomító, idő szerint rendező, kategóriákra és típusokra bontó lehetőségek bukkanak fel. De nem is érdemes rá itt szaporítani a szót, el kell menni és kipróbálni, hiszen úgy könnyebben átlátható és megérthető.

A hasznosságához nem fér kétség, bár ahhoz sem, hogy a kereséseink fiomhangolása közben jóval több időt maradunk a Google oldalán, ahol is ő mégtöbb hirdetést tol elénk. Nincs ezzel semmi baj, ráadásul ez a vonal már régóta megvan, csak látszik, hogy valahol ezt a célt is szolgálja az újítás.

Korábban: Google Wonder Wheel experiment

A másik érdekesség egy Labs újdonság, ami a hónap végétől lesz elérhető. Google Squared, névre hallgat, és látatlanban nehéz véleményt mondani róla :)

Itt egy videó a TechCrunch jóvoltából, ami kicsit érthetőbbé teszi:

Gyakorlatilag valami olyan történik, hogy rákeresünk mondjuk arra, hogy “kis termetű kutyák”, akkor egy nem weboldalak listáját kapjuk meg sorban, hanem táblázatos formában mindenfálé olyan információt és “tényt”, ami relevánsan kapcsolódik a keresőkifejezésünkhöz, annak tartalmához. Tehát fel lesznek sorolva ebben az esetben különböző kutyafajták, méretükkel, súlyúkkal, lesznek képek, stb. stb. A Google megpróbálja a weboldalakon található nem-struktúrált adatokat struktúrált formában elénk rakni.

Picit a Wolfram Alpha-ra hasonlít ez a megoldás, legalábbis van némi hasonlóság. A Wolfram Alpha amúgy május 18-án indul, a Google Squared is meglesz talán akörül, szóval majd meglátjuk.

A harmadik leglényegesebb újdonság a Rich Snippets. A @microformats -os arcok így kommentálták:

hCard+hReview support launched by @Google rich snippets in search results! discuss+celebrate dinner tonight http://tr.im/uf84 #searchology09

Ezt a témát is pedzegettem korábban, hiszen aki ismeri a mikroformátumokat, az tudja és érti az egyszerűségükben rejlő erőt, amivel a strukturálatlan adatok “formát” kapnak, és gépek számára is könnyebben érthetővé válnak. Ajánlom bevezetőnek a tavalyi írásomat a témában: Strukturált bloggolás mikroformátumokkal

A találati oldalon található hosszabb rövidebb leírásokat (snippet) a Google többféle módszerrel állíja elő. Egyrészt dolgozik a META Description-ben általunk megadott értékekkel, másrészt az oldal tartalmából is próbál kihámozni releváns szöveget. Ezek természetesen maradnak most is, annyi plusszal, hogy mostmár az oldalunkon található RDF és Microformats jelölések közül is támogat párat, nevezetesen a hCard és hReview elemeket, melyeket aztán megjelenít – persze csak ha szükségesnek ítéli meg – a snippetben.

Tudom, hogy ez így első kusza, de fontos lépés ez, mivel egyrészt nyílt szabványokról beszélünk, másfelől ha a Google egyre több ilyen leíró taget támogat majd, akkor idővel talán a webmesterek is elkezdik használni őket, sokkal de sokkal struktúráltabbá téve bizonyos adatokat.

A jelenleg támogatott hReview és hCard elemek személyek, illetve értékelések “leírására” használatosak. Akit bővebben is érdekel a téma az erre induljon: