link rel=”canonical” | új tag a duplikált tartalom ellen

Szerző:

2009 február 16Keresőoptimalizálás

A múlt hét egyik újdonsága volt, hogy a 3 nagy (Google, Microsoft, Yahoo) keresőcég egymással karöltve, egy új lehetőség bevezetésével és támogatásával léptek fel a duplikált tartalom / duplikált URL-ek elleni küzdelemben.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ha valaki tőlünk lopott tartalmat publikál, akkor majd mi jól eldöntjük, hogy a miénk az „original”. Amiről szó van:

Maradok a Google Webmastercentral Blog-os példánál :)

Van egy oldalunk, ahol svéd halakat árulunk. Ez az oldal a következő URL-en érhető el:
1. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish

Az oldalunk/site-unk felépítéséből adódóan, ez az oldal azonban más URL-ek alatt is elérhető, például a kategóriák miatt:
2. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish&category=gummy-candy

Esetleg Adwords, vagy Analytics tracking kód miatt még így is:
3. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish&trackingid=1234&sessionid=5678

A Googlebot jön, indexel, és a fent említett 3 URL alatt ugyanazt a tartalmat találja meg. Ez nem jó, nem szereti. A felhasználók sem szeretik, a SERP is „szemetes” lesz tőle.

A most bevezetett lehetőséggel orvosolni tudjuk ezt a problámát, méghozzá a következőképpen. A fent említett 2. és 3. URL-ek alatt található oldal HEAD részében elhelyezzük az új tag-et:

A canonical szó jelentése, hiteles, elismert. Ezzel a beszúrt sorral azt tudatjuk a keresővel, hogy az általunk preferált URL az, amelyik a canonical után következik. A keresők ezek után ezt az oldalt tekintik majd „hitelesnek”, és ezt szerepeltetik majd a SERP-ben.

Ezzel a lépéssel a Google, Microsoft, Yahoo trió eszközt – és persze munkát – ad, hogy megóvjuk magunkat a duplikát tartalmak okozta kellemetlenségektől, illetve a saját magunk tegyük tisztábbá a találati listájukat. Mondhatom szép, de tök rendben van :)

Amire ezen felül még figyelhetünk, hogy elkerüljük a duplikálást.

  • A CMS rendszerünk csak egyféle URL-t generáljon (figyeljünk a www és nem www-s verziókra, a „/” jelekre a linkek végén, stb.
  • Válasszunk ki egy URL-t, és használjuk végig azt a site-on
  • Webmaster Centralban állítsuk be, hogy www vagy www nélküli verziót szeretnénk preferálni a találatoknál
  • A nem canonical URL-ek 301-es átirányítással legyenek átirányítve a canonical URL-ekre

Fontos még tudni. Mint a poszt elején írtam is. Ezzel az új módszerrel csak egy domainen vagy szubdomainen belül tudjuk megmondani, hogy melyik a preferált URL.

HTTP/HTTPS között is működik!

Elméletileg kezelve van az abszolút és relativ hivetkozás, de mindenképpen ajánlot az abszolút hivatkozás használata ha lehet.

A canonical URL-ek lánca nem megengedett, szóval ahol használod, ott mindig a végső URL-t kell megadni!