A múlt hét egyik újdonsága volt, hogy a 3 nagy (Google, Microsoft, Yahoo) keresőcég egymással karöltve, egy új lehetőség bevezetésével és támogatásával léptek fel a duplikált tartalom / duplikált URL-ek elleni küzdelemben.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ha valaki tőlünk lopott tartalmat publikál, akkor majd mi jól eldöntjük, hogy a miénk az „original”. Amiről szó van:
Maradok a Google Webmastercentral Blog-os példánál :)
Van egy oldalunk, ahol svéd halakat árulunk. Ez az oldal a következő URL-en érhető el:
1. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish
Az oldalunk/site-unk felépítéséből adódóan, ez az oldal azonban más URL-ek alatt is elérhető, például a kategóriák miatt:
2. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish&category=gummy-candy
Esetleg Adwords, vagy Analytics tracking kód miatt még így is:
3. http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish&trackingid=1234&sessionid=5678
A Googlebot jön, indexel, és a fent említett 3 URL alatt ugyanazt a tartalmat találja meg. Ez nem jó, nem szereti. A felhasználók sem szeretik, a SERP is „szemetes” lesz tőle.
A most bevezetett lehetőséggel orvosolni tudjuk ezt a problámát, méghozzá a következőképpen. A fent említett 2. és 3. URL-ek alatt található oldal HEAD részében elhelyezzük az új tag-et:
A canonical szó jelentése, hiteles, elismert. Ezzel a beszúrt sorral azt tudatjuk a keresővel, hogy az általunk preferált URL az, amelyik a canonical után következik. A keresők ezek után ezt az oldalt tekintik majd „hitelesnek”, és ezt szerepeltetik majd a SERP-ben.
Ezzel a lépéssel a Google, Microsoft, Yahoo trió eszközt – és persze munkát – ad, hogy megóvjuk magunkat a duplikát tartalmak okozta kellemetlenségektől, illetve a saját magunk tegyük tisztábbá a találati listájukat. Mondhatom szép, de tök rendben van :)
Amire ezen felül még figyelhetünk, hogy elkerüljük a duplikálást.
- A CMS rendszerünk csak egyféle URL-t generáljon (figyeljünk a www és nem www-s verziókra, a „/” jelekre a linkek végén, stb.
- Válasszunk ki egy URL-t, és használjuk végig azt a site-on
- Webmaster Centralban állítsuk be, hogy www vagy www nélküli verziót szeretnénk preferálni a találatoknál
- A nem canonical URL-ek 301-es átirányítással legyenek átirányítve a canonical URL-ekre
Fontos még tudni. Mint a poszt elején írtam is. Ezzel az új módszerrel csak egy domainen vagy szubdomainen belül tudjuk megmondani, hogy melyik a preferált URL.
HTTP/HTTPS között is működik!
Elméletileg kezelve van az abszolút és relativ hivetkozás, de mindenképpen ajánlot az abszolút hivatkozás használata ha lehet.
A canonical URL-ek lánca nem megengedett, szóval ahol használod, ott mindig a végső URL-t kell megadni!