Szakmabelieket bemutató interjú sorozatunkban ezennel Szűcs Attilát kértem meg, hogy válaszoljon a feltett kérdésekre.
Pár szóban mutasd be kérlek magad, mióta foglalkozol SEO-val, mik a fő feladataid?
A SEO első alapjaival még az árukereső.hu-nál találkoztam. Akkoriban ők voltak az elsők, akik igazán felismerték a keresők által támogatott szerepet az e-commerce piacon. Már érkezésemkor is magas szinten „játszottak” a google a pozíciók befolyásolásával, szóval én csak tanulni tudtam onnan. Az első saját eredményem a Photohall.hu volt, ott közel fél év alatt 250%-ra tudtam növelni az organikus forgalmat. Jelenleg a HurráNyaralunk.hu, a repjegy.hu és a repulojegy.hu oldalaival foglalkozom. Itt közel sem a SEO az egyik legfontosabb feladatom, az oldalak marketing kommunikációs tevékenységeit foglalom össze.
Köztudottan utazási témáju weboldalak is vannak a portfóliódban (repjegy.hu, repulojegy.hu), hogy látod ezt a területet, mennyire kompetitív, hogy lehet ügyesen érvényesülni a nagyok mellett?
Itt elsősorban érdemes definiálni a nagyok fogalmát. Elsősorban az offline légitársaságok közül egyértelműen a Malév és az EasyJet tevékenységét lehet kiemelni az online területeken, viszont jelenleg még mellettük is többet költünk. 2009-ben sikerült a legjobban növekvő repülőjegy értékesítőknek lennünk a válság hatására is.
Azoknál az irodáknál, akiknek hasonlóan az online értékesítés a fő profilja, ott jelenleg piacvezetőek vagyunk. A nagyok mellett csak is az online elköltött hatékony hirdetésekkel és a háttérben profi jegyértékesítőkkel lehet felvenni a harcot.
A hazai keresőkre vonatkozó kérdést te sem úszod meg, mi a vélemnényed róluk? Ki fog tudni nőni egy olyan kereső a Google mellett idehaza, ami már jelentős látogatószámot és részesedést tud felmutatni?
Erre nagyon nehéz egyértelmű választ adni. Tudjuk, hogy van esélye a hazai kereső szolgáltatásoknak(pl.: Csehország, Oroszország), de ezeken a piacokon az egyértelmű siker az időben való reagálás. A Google ezekbe az országokba később érkezett, ahol már kialakult egy keresési kultúra. Illetve ne felejtsük el a hazafiságot sem, amely pont ezen a területen egy fontos érzelmi tényező volt a felhasználók számára. Szóval mindezek után nehéz megmondani mi várhat egy hazai kereső szolgáltatásra. Az én személyes véleményem, hogy a Szorcs.hu jó úton halad a találati oldalak lokalizálásán és egy jó PR-al eltudnak érni egy kisebb szeletet a keresési piacból, de közel se fogja tudni megszorongatni a Google-t. Ehhez nagyon sok ablakon kilocsolt pénz kellene és itt célzok a még főképp offline felhasználókra.
SMO? :)
Nagyon vegyesek az érzelmeim eziránt, túl sokan és sokféleképp nyilatkoznak erről… Természetesen mi se tudjuk kikerülni a közösségi média jelentőségét. Mi is elindítottuk a kötelező lépéseket a közösség formálásában, de még sok a feladatunk.
Zavar téged az, hogy a Google egyre inkább átszövi az internetes „életünket”, gyakorlatilag megkerülhetetlenné váltak a szolgáltatásai, és látszik, hogy más területeken is egyre inkább nyomul, operációs rendszer, mobil telefon, stb?
Szakmailag egyáltalán nem. Egyszerűbb számunkra egy erős piaci mogulra koncentrálni, mint több kisebbre. Többek között a mobilra optimalizálás a 2010-s év egyik megoldandó feladata. Személyes véleményem már nem ennyire egyértelmű, mert természetesen meg vannak az embernek az egészséges paranoiái a Google-el kapcsolatban, de mivel évek óta hardcore Google felhasználó vagyok(értem ezalatt, hogy nem csak a keresőjét használom), ezért nem zavar engem, hogy folyamatosan új területre lépnek.
Mi a véleményed a keresőoptimalizálás hazai helyzetéről, annak megítéléséről?
Magyarországon még mindig egy sötét folt az emberek számára a keresőoptimalizálás, sokak szerint még mindig bűvészkedés a „pozíció mahinálás”. Messze van még az a felfogás, hogy egy jól strukturált weboldalt kell létrehozni és nem agyonseozni, amely magába foglalja a kulcsszó fetisizmust is. Kevesen vannak, akik belátják ezt.
Melyek azok a leggyakrabban elkövetett hibák egy weboldalon amikkel találkozni szoktál, és negativan befolyásolják vagy hátráltatják egy oldal keresőkbe való bekerülését, vagy ott elfoglalt helyét?
Tipikusan a Flash oldalak és a minimális onsite tevékenységek elhanyagolása. Sajnos nem foglalkoztam sok oldallal személyesen, de ezeket látom a legnagyobb hibáknak.
Ha egy mondatban kellene összesűríteni egy jótanácsot a keresőoptimalizálás témakörében, mi lenne az?
Elsősorban ne a Googlenek, de neki tetsző oldalt hozzunk létre. Naprakészség, a SEO nem egy egyszeri feladat, folyamatosan ápolni kell. Tartalom, tartalom, és egyedi tartalom.
Köszönöm a válaszokat!
Attila elérhető twitteren is, @athew néven, kövessétek!