Bár régebben már agyaltam rajta picit, de Konrád posztja adta meg a lökést, hogy ismét nekifussak magamban a kérdésnek.
Azaz, fontos-e egy mutinacionális cég – pl. Canon, Coca-Cola -, számára a keresőkből jövő forgalom? Leegyszerűsítve, fontos e erőfeszítéseket ölniük abba, hogy az oldalak SEO-zva legyenek, különféle kulcsszavakra előkelő helyezést érjenek el a keresőkben.
Ezeknél – és néhány hasonló kaliberű cégnél – a cégeknél, szerintem felesleges. amivel nem azt akarom mondani, hogy az oldalak ne legyenek technikailag, vagy akár tartalmilag is rendbeszedve, ergonómiai szempontból megtervezve, de ennél többet szerintem ezen a szinten nem kell tenni.
A brandek jól ismertek, szolgáltatásaik, termékeik megvásárlásánál sokkal inkább döntenek egyéb tényezők. „Valláshábprú” van, gondoljunk csak a Canon – Nikon, vagy a Coca-Cola és Pepsi harcára. Nekik továbbra is végtelnül erős offline kampányik vannak, ami ehhez a területhez azt hiszem pont jó is. Nem kell törni magukat, hogy 8. vagy 5. helyen legyenek a keresőben.
Fontos nekik az online megjelenés, de nem azon a szinten, amire mondjuk egy tetőtéri ablakokat forgalmazó kisvállalkozásnak, akinek a helyi újságon kívűl, gyakorlatilag az internet marad az egyetlen felület, ahol SEO vagy PPC segítségével meg tud jelenni, vásárlókat tud bevonzani.
Tegyük fel, hogy egy digitális fényképezőt szeretnék vásárolni. A keresésemre számtalan PPC hirdetés, árösszehasonlító oldal, review site jön fel, amiket meg fogok látogatni, és döntök majd ár/érték arány, kinézet, stb. alapján. Anélkül, hogy az anyacég oldalát megnéztem volna. Fontos nekem, hogy a Canon vagy a Nikon oldala az első 10-ben legyen? Egyáltalán, szolgáltatnak az ömlelgő sajtóközleményeiken túl még nekem olyan érdemi információt, ami segít a döntésem meghozatalában? Szerintem egyáltalán nem.
Vagy szeretnék egy autót vásárolni. Fontos, hogy a BMW vagy a Mercedes oldala van előrébb? Szerintem nem. A döntés nem itt fog eldőlni. A kialakult preferenciák már megvannak bennem, másrészt sokkal inkább számítanak más dolgok – gyakorlati tapasztalatok, vélemények másoktól -, mint amiket a készítő cég oldala állít. Persze lehet, hogy találok 3D-ben körbejárható modelt az oldalukon :)
Ezen a szinten, és hangsúlyozom, Pepsi, Canon,stb. méretekre, brandekre gondolok, egyáltalán nem éri meg törni magukat a hagyományos értelemben vett keresőoptimalizálás terén. És bár a SEO is építi a brandet, egy komolyabb Social Media kampány, sokkal többet hozhat nekik.