A kereső világ blogon jelent meg Ne bízz a monopóliumban! címmel egy poszt, mely Ben Edelman Hard-Coding Bias in Google „Algorithmic” Search Results kutatásán alapulva, hangulatkeltően szól Endre a szerző a Google ellen.
Aki nem szeretné elolvasni a 7 oldalas tanulmányt, röviden arról van benne szó, hogy a Google manipulálja a találati listájában megjelenő eredményeket oly módon, hogy a felső találatok valamelyik, az érdekeltségébe tartozó oldalra vigyék az Az internet felsőbbrendűségében gyanútlanul megbízó átlag felhasználót.
A manipulálás árnyéka rávetült tehát a Google algoritmusára, melyről eddig oly bőszen állították, hogy mindenféle ilyen külső beavatkozástól mentes.
A történet persze így könnyen összerakható, saját oldal, „saját” hirdetés, még több pénz.
Edelman aztán körbehordozza tanulmányát, hogy most bizonyíték van a Google ellen. Nincs. Nem volt, és nem lesz, mert ezek hamis feltételezések, illetve ferdítések (hogy miért nem érdeke a Google-nak az eredmények manipulálása, külön posztot érdemel). Amit Edelman említ, és a Keresővilág blog sem ismer, az a OneBox fogalma. A OneBox egy kiemelt találat, ami megfellebezhetetlen, egyértelmű információt ad a keresésre. Ez az információ vagy a Google-n kívül vagy azon belül hosztolt (mint bármelyik más webes találat), ez nem számít. Példák:
Számológép
Napkelte, napnyugta
Szótár
A posztban említett találat egyébként nem Google találat, hanem a U.S. National Library of Medicine nevű kormányzati intézet anyaga. A Google „csupán” ingyen, reklám nélkül, a felhasználó egészségügyi lekérdezéseinek magas szinten való kiszolgálása érdekében hosztolja.
Jogos-e tehát a gyanú, hogy a Google kisajátítja a találatait saját magának? Nem. Benjamin Edelman egy művelt egyetemi tanár, aki valószínűleg kényelmesen eligazodik az online gazdaságtan elméleti kérdéseiben, de nem tekinthető keresőszakembernek – egy 2006 óta létező koncepció fogott ki rajta.
Ez persze nem az első ilyen eset, a Google-n sokan próbálnak fogást keresni, utoljára az EU is trösztellenes vizsgálatot indított ellene, mikor 3 cég azért hőbörgött, hogy őket bizony hátra sorolja a Google.